Expertfotograferingstips för grafiska designers

Grafisk design är något som förkommer allt mer och mer i vår tid. I den digitala världen så är det en stor del av formgivningen av olika hemsidor och inom reklambranschen till exempel, men det används även självklart på trycksaker och liknande. Grafisk design består av många olika delar och kompositioner, inte bara text. Du arbetar med bildkonst, mode, illustration och foto. Just foto är en ganska stor del av denna formgivning och som grafisk designer är din uppgift att tillämpa tekniker för att sätta ihop bild och text och på så sätt nå ut med ett budskap genom denna komposition. Det är konstform som kräver talang inom flera områden. Du ska ha ett öga för form och färg och kunna hantera tekniken som kan krävs.

Som grafisk formgivare kan du arbeta inom många olika områden, om du arbetar i den digitala världen så kallas du ofta för webbdesigner. Du kan även som sagt arbeta inom reklam och skapa etiketter och förpackningar för olika livsmedel, eller med helt vanliga trycksaker så som affischer och broschyrer. Men du arbetar alltid med samma typ av element i dina kompositioner oavsett vilken bransch du är i. Fotografering är en viktig del i din grafiska komposition och det kan krävas en viss kunskap för att lyckas få till de bilder du önskar inför ett uppdrag. Och i många fall finns det önskemål och krav från kundens sida som måste uppfyllas, och då gäller det att veta vad man håller på med.

Fotografering

Här följer nu några viktiga experttips för att lyckas med dina uppdrag där fotografering är en del av uppdraget. Det första du ska tänka på är att kunden är viktigast. Du måste kunna förstå vad det är som kunden vill förmedla och hur du ska kunna uppnå detta. Allt du gör måste stämma överens med varumärkets image och signum. Därför ska du använda alla dina kreativa sidor för att genom fotot lyfta fram det som önskas. Sedan ska du tänka på att hålla det hela enkelt och minimalistiskt. Du ska undvika ett rörigt intryck i så stor mån du kan. Det blir svårare för mottagaren att uppfatta budskapet och ta det till sig om bilden inte är tydlig, enkel och skön att titta på.

Inspiration

Inspiration kan du söka och finna på många olika sätt och detta är också olika för olika typer av människor och formgivare. Det kan även bero lite på vad det är för typ av projekt som du ska arbeta med. Du kan leta på internet, på hemsidor, men tänk på att inte kopiera utan endast inspireras av det du tittar på. Detta är också viktigt utifrån ett copyrightperspektiv. Du vill inte hamna i en rättslig process bara för att du använt för mycket av någon annans idéer. Utgå ifrån vad kunden vill ha och sök därefter inspiration där du känner att kundens önskemål passar in. Använd din kreativitet för att utveckla dina intryck av det du just sett eller tagit del av. Spinn vidare.

Utrustning

Det är viktigt att du har bra utrustning vad det gäller kamera och tillbehör. Du kanske har fått ett specifikt önskemål från kunden och måste då kunna experimentera dig fram för att uppnå detta resultat. Om du har en för enkel kamera så kan det bli svårare att få till det som du vill. Se även till att ha alla tillbehör som kan du behöva, så som extra minneskort, stativ, laddare och blixt till exempel. Men allt detta kräver även att du behärskar den utrustning som du har. Om du inte vet hur du nyttjar alla funktioner och liknande så är det aningen meningslöst och även tidskrävande då du på plats måste sätta dig in alla funktioner. Så se till att du har övat upp dig.

Bildbehandling

Som grafisk formgivare måste du alltså ha kontroll över många olika områden, där foto är en stor del av detta arbete. Du ska även kunna göra en komposition av foto, text, och form och färg. Se till att alltid ha kundens önskemål i bakhuvudet när du fotograferar och behandlar bilden, och låt din kreativitet flöda. Du kan alltid retuschera bilderna i efterhand, så därför måste du även kunna hantera ett eller flera bildbehandlingsprogram så som Photoshop eller liknande. I dessa program kan du alltid förstärka effekter och retuschera ovälkomna inslag eller ojämnheter, leka med färger och filter, och verkligen jobba med att få det uttryck i bilden som kunden efterfrågar. Genom denna bildbehandling kan du få till det där lilla extra som efterfrågas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *