Så viktigt är det med fotografi inom grafisk design

När man arbetar som grafisk designer är det en viktig detalj som spelar stor roll. Kompositionen. Givetvis är andra aspekter också viktiga men som grafisk designer skapar du något för andras ögon, inte bara dina egna. Då är det viktigt att veta hur du lägger bilder och ikoner, fotografier och logotyper för att det ska tilltala andra. En grafisk designer skulle även ha otrolig nytta av att lära sig konsten av fotografi, eftersom det dels skulle dra ner på kostnaderna att slippa anlita fotograf, men viktigast av allt är att du skulle kunna få den perfekta bilden på en gång, tagen av dig själv, med din kamera. Inga mellanhänder. Du skulle då slippa klippa och klistra i bildredigeringsprogram i timmar för att få till bilden för att passa projektet. Din design och hur du tänker i ditt arbete skulle avsevärt förbättras.

Att utvecklas är aldrig något dåligt, tvärtom så investerar du i dig själv och ditt företag. En fotografikurs för en grafisk designer är att jämföra med en grädde som kärnas till smör. Och det finns ju bara en väg att vandra – framåt. En designer får lära sig om en bilds upplägg, dess hierarki, vilka färger som framhäver varandra och så vidare under sin utbildning. Med tiden utvecklas tekniken, mjukvaror uppgraderas och kameror tar bättre bilder med högre upplösning. Då är det bara att följa med i strömmen och uppgradera sig, annars står man ensam kvar. Framtiden för en grafisk designer handlar inte längre bara om typografi och typsnitt, färger och kalligrafi, den handlar om att använda de elementen tillsammans med snygga fotografier och därefter skapa och illustrera en grym design. En grafisk designer måste alltid komma med nya och iögonfallande designer.

Utveckling

Det kan inte betonas nog att en grafisk designer måste ta alla tillfällen i akt att lära sig nya saker inom sitt område. Man får aldrig sluta utvecklas. Idag är det fotografi, imorgon kanske ett helt nytt program för att ta fram logotyper. Framtiden är svår att förutse. Genom att hålla sig uppdaterad genom att läsa på sociala medier, kanske läsa internationella bloggar, gå på mässor och nätverka med människor inom sin bransch håller man sig någorlunda uppdaterad om vad som händer. CAP & Design är en tidskrift som riktar sig mot grafiska designers och även i den påtalar man hur viktigt det är med ett livslångt lärande, att marknaden ständigt förändras och hur man som designer förväntas kunna det mesta inom bild och layout. Även fotografi. Företagen vill inte behöva anlita 4-5 personer för att till exempel genomföra en grafisk profil.

Fotografiet talar direkt

Ett fotografi kan vara väldigt laddat, det kan förmedla känslor, dra fram tårar och skratt. Minnen och framtidsvisioner. Ett fotografi kan göra mycket mer än en tråkig logotyp på en vit bakgrund. Vi leker med ett exempel. Karlstad Atletklubb har gjort om sin grafiska profil och vill nu gärna ha några affischer att sätta upp i gymmet. Som grafisk designer har du nu skapat deras nya logotyp men den känns inte särskilt rolig att sätta upp med bara en vit bakgrund. Hade du nu kunnat fotografera hade du enkelt kunnat åka ner på gymmet, ta en bild på en av de svettiga tränande människorna och åkt tillbaka på kontoret. Där hade du sedan laddat in bilden och lagt på den nya logotypen i bilden så att den ser ut som en tatuering på en svettig kropp. Bilden hade genast fått ett helt annat intryck och passat bättre i ett gym.

Framtiden är ljus och den är din

Självklart är framtiden ljus för en grafisk designer, med eller utan fotografiutbildning. Det som menas med artikeln är att man aldrig ska sluta utvecklas. Varken i hemmet eller på jobbet och fotografi är ett ganska naturligt steg eftersom de båda använder sig av bilder, de arbetar med bilders komposition och såklart med färger. Självklart kommer konkurrens infinna sig men du som grafisk designer väljer själv vilken typ av fotografi du kommer ha mest nytta av. Och det är antagligen inte bebisfotografering eller bröllop. Möjligen porträtt eller landskap men det är än en gång upp till dig. Vi bistår bara med idéer och förslag och någon enstaka förnimmelse om framtiden. Det enda som är säkert är att framtiden ligger i dina egna händer, du måste avgöra själv om du vill flyta med i utvecklingen eller klamra dig fast vid en stock.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *